Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

Παλαιά Διαθήκη


Παλαιά Διαθήκη

 


  H Παλαιά Διαθήκη είναι το πρώτο μέρος της Αγίας Γραφής. Το περιεχόμενο της περιλαμβάνει την Γένεση του κόσμου, το προπατορικό αμάρτημα, καθώς και την ιστορία του Ισραήλ ως εκλεκτού λαού του Θεού. Μέσα από την Π.Δ ο αναγνώστης ανακαλύπτει το σχέδιο της Θείας οικονομίας που ο ίδιος ο Θεός «επινόησε» για να σώσει  την ανθρωπότητα από την αμαρτία.

  Πολλοί πιστοί στις μέρες μας θεωρούν ή πιστεύουν ότι η Π.Δ δεν έχει θέση στην ζωή της Εκκλησίας. Σε αυτό ακριβώς τo σημείο τίθεται και το ερώτημα: Έχει θέση η Π.Δ στην ζωή της Εκκλησίας; Aς αφήσουμε όμως την Εκκλησία να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα. Συγκεκριμένα, αν η Εκκλησία δεν παραδέχονταν την Π.Δ θα αναιρούσε και την πίστη στην Κ.Δ ταυτόχρονα, καθώς μέσω της Παλαιάς Διαθήκης ερμηνεύεται το περιεχόμενο της Καινής Διαθήκης και αντίστροφα. Δεύτερον πως θα εξηγούνταν στα Ευαγγέλια πολλοί όροι (κυρίως στο Κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο) χωρίς την Π.Δ (π.χ εβραϊκά έθιμα, τίτλοι κλπ); Επίσης, πως είναι δυνατόν η Εκκλησία μας να απορρίπτει την Π.Δ και ταυτόχρονα η Υμνολογία της να εκθειάζει σε μεγάλο βαθμό τα γεγονότα της Π.Δ; Γιατί η Εκκλησία τιμά τους Προφήτες και τους πατέρες της Θρησκείας του Ισραήλ;

  Το συμπέρασμα όλων των παραπάνω είναι ότι η Π.Δ είναι εξίσου σημαντική και ισάξια στη ζωή της Εκκλησίας όσο και η Καινή Διαθήκη. Η θρησκεία που περιγράφεται στα βιβλία της Π.Δ ( δηλ. η εβραϊκή) όσο και αν μας φαίνεται παράξενο αποτέλεσε την βάση στην οποία ο Ιησούς Χριστός θεμελίωσε την δική μας Ορθόδοξη πίστη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο το γεγονός ότι πολλά στοιχειά της Ορθόδοξης παράδοσης βρίσκουν τις ρίζες τους στην εβραϊκή θρησκεία (π.χ το Πάσχα τον Ορθοδόξων Χριστιανών σημαίνει το πέρασμα στην νέα εποχή του Χριστού μας  και το Πάσχα των Ισραηλιτών σήμαινε το πέρασμα της θαλάσσης από τον Μωυσή).

  Το τελευταίο στοιχείο μας δείχνει ότι η Π.Δ εκτός του ότι περιγράφει την Ιστορία και την εξέλιξη της εβραϊκής θρησκείας είναι και ένα προφητικό βιβλίο καθώς πολλά γεγονότα της προεικονίζουν την ζωή του Χριστού. Επίσης, τα προφητικά της βιβλία είναι καταλυτικά στην ερμηνεία της Κ.Δ όπως έχει προαναφερθεί.

  Τα βιβλία της Π.Δ στην Ορθόδοξη παράδοση ανάγονται σε 49 σύμφωνα με τον Αλεξανδρινό κανόνα( μετάφραση των Ο’) και χωρίζονται στις εξής κατηγορίες:

 

Α) Ιστορικά

    

      Γένεσις

      Έξοδος

      Λευιτικόν

      Αριθμοί

      Δευτερονόμιον

      Ιησούς του Ναυί

      Κριταί

      Ρούθ

      Α’ Βασιλειών

      Β’ Βασιλειών

      Γ’ Βασιλειών

      Δ’ Βασιλειών

      Α’ Παραλειπομένων

      Β’ Παραλειπομένων

      Α’ Έσδρας ή Ιερεύς

      Β’ Έσδρας

      Νεεμίας

      Τωβίτ

       Ιουδίθ

       Εσθήρ

       Α’ Μακκαβαίων

       Β’ Μακκαβαίων

       Γ’ Μακκαβαίων

      

Β) Ποιητικά ή Διδακτικά

      

       Ψαλμοί

        Ιώβ

        Παροιμίαι Σολομώντος

        Εκκλησιαστής

        Άσμα Ασμάτων

        Σοφία Σολομώντος

        Σοφία Σειράχ

 

Γ) Προφητικά

 

     Ωσηέ

     Αμώς

     Μιχαίας

     Ιωήλ

     Οβδιού

     Ιωνάς

     Ναούμ

     Αββακούμ

     Σοφονίας

     Αγγαίος

     Ζαχαρίας

     Μαλαχίας

     Ησαΐας

     Ιερεμίας

     Βαρούχ

     Θρήνοι Ιερεμίου

     Επιστολή Ιερεμίου

     Ιεζεκιήλ

     Δανιήλ

 

  Τέλος θα ήταν μεγάλη παράληψη, να μην τονίσουμε την σημασία της πεντατεύχου(5 πρώτα ιστορικά βιβλία) και την πορεία που χάραξε στην Ιστορία του ισραηλίτικου λαού. Ήταν ακριβώς εκείνος ο Νόμος για τον οποίο ο Ιησούς Χριστός ήρθε στην γη για να τελειοποιήσει καθιστώντας τον στην νέα του μορφή ως πρότυπο ζωής των Χριστιανών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου